Her kan du finde en række artikler, der fortæller om den nyeste viden inden for rygproblemer mm.

Den næste stilling er altid den bedste

piktogram1

Kroppen er ikke skabt til at sidde stille, og blandt andet derfor har gode kontorstole mange indstillingsmuligheder. Kroppen skal nemlig have mulighed for at bevæge sig, også når det sidder ned. Den tekniske betegnelse for dette er dynamisk siddeposition.

Din stol skal være korrekt justeret. Kroppen og stolen skal danne en integreret helhed i hver eneste bevægelse og i enhver position. Det er nemt at finde den rigtige grundlæggende holdning: fødderne skal hvile på gulvet, når du sidder i en afslappet og oprejst stilling, de øvre og nedre ben skal være i en ret vinkel til hinanden, ligesom lårene og overkroppen også skal danne en ret vinkel. Hvis din stol har armlæn, bør disse justeres, så underarm og overarm er vinkelret på hinanden.

Den ideelle indstilling af stolen kan variere i løbet af dagen, og derfor bør du lytte til de signaler, som din krop giver. Du foretrækker måske en holdning, når du skriver, og en anden når du arbejder med musen. Hvis du har tendens til at læne dig fremad under arbejdet, skal du justere stolen lidt højere end i den grundlæggende holdning eller en anelse lavere, hvis du foretrækker at læne dig tilbage under arbejdet.

piktogram2Synkronmekanisme

Den særlige synkronmekanisme mellem stolens ryglæn og sæde skaber en glidende fornemmelse, når du sidder ned og læner dig tilbage. Sædet synker ned og glider bagud, og det giver optimal kropsstøtte i enhver position især i kombination med sædets indstilling af hældningsvinklen.

Justering af vægt

Du bør altid justere ryglænets modstandskraft i forhold til din kropsvægt og dine siddevaner, så du har en permanent kontakt til ryglænet og dets synkronmekanisme.

Justering af højden på ryglænet

Et justerbart ryglæn skal tilpasses din højde, så det giver en lodret støtte for hele din lænd.

piktogram4Justering af sædedybden

Stole, hvor sædedybden kan justeres, giver dig, uanset din højde, mulighed for at kombinere maksimal siddekomfort og optimal støttefunktion i ryglænet.

Indstilling af sædets hældningsvinkel

Hvis dit sæde er overvejende fremadrettet, vil dine ben ikke blive støttet korrekt. Er sædets hældningsvinkel derimod overvejende bagudrettet lukker det for blodtilførslen til dine underben.

Holdningen til ryggen – af Tom Bendix, Politiken

Holdningen-til-ryggen

Rygsmerter. Der er behov for en ny måde at tænke og imødegå smerter i ryggen. – Foto: FINN FRANDSEN (arkiv)

Rygsmerter kommer og går. Shit happens. Tid til et nyt paradigme?

Der er sket virkelig store lægevidenskabelige fremskridt gennem de sidste årtier.

Nye hofter, fjernelse af blodpropper i hjerte og hjerne, forskellig cancerbehandling for blot at nævne nogle få. Men nyere videnskabelige metoder har også vist, at en del behandlinger slet ikke hjælper så meget, som man har troet. Til det sidste hører mange rygbehandlinger.

Historisk set har også mange af vore forfædre haft rygsmerter. I 1960’erne og 70’erne blev man klar over, at de sprækker i ryggens brusk-skiver (discus), som hver fjerde 20-årig allerede har fået, og som halvdelen af befolkningen har i 30-års alderen, er en væsentlig årsag til rygsmerter.

Man stirrede sig lidt blind på, at det var fysiske belastninger, som forårsagede sprækkerne. Derfor skulle man rette ryggen, passe på med at bøje sig fremover, huske at gå ned i knæene, når man løfter, og i det hele taget passe meget på ryggen.

Læs mere i artiklen Holdningen til ryggenPolitiken.dk